Pagina's

zondag 6 mei 2012

Mijn profielkeuze in 3VWO


Zoals sommigen van jullie misschien al weten zit ik op dit moment in de derde klas van het VWO, en is het aan mij om dit jaar een profiel te kiezen. Spannend vind ik het niet, het gaat er tenslotte gewoon om waar ik goed ben en wat ik leuk vind. Daar in tegen moet ik wel keuzes gaan maken, échte keuzes, want ik ben bang dat de keuzes die ik in deze periode gaan maken, best van invloed kunnen zijn op de dingen die ik later kan en wil gaan doen. Een paar maanden geleden dacht ik niet dat het een hoop getwijfel ging worden, maar achteraf gezien komt er toch nog aardig wat bij kijken..

3VWO. Het jaar van de beslissing. De toekomstbepalende keuze. Dé profielkeuze. Klinkt best spannend toch? Aan de ene kant vind ik het ontzettend fijn om de keuze tussen de verschillende profielen te maken; eindelijk mag ik vakken laten vallen en sta ik even stil bij het idee wat ik later wil gaan studeren. Dat is misschien wel een van de dingen waar ik wel zeker van ben, dat ik later wil gaan studeren. Maar wat natuurlijk, dat is de grote vraag.

Bij mij op school zien de profielen voor het VWO er zo uit:
Grijs: verplicht(e vakken) | Geel: profielvakken | Oranje: profielkeuzevak (1 kiezen uit elk blok)

De profielen van het VWO zien er iets anders uit dan die van de HAVO, waar je bijvoorbeeld niet verplicht wiskunde moet kiezen, en Duits of Frans. In dit artikel ga ik alleen dieper in op de VWO-profielen, omdat het anders simpelweg gewoon te veel wordt.

Keuzes maken vind ik stom, ontzettend stom zelfs, maar ik ben eigenlijk wel heel blij dat ik eindelijk mag gaan kiezen wat school betreft. De meeste vakken die ik op school krijg interesseren me totaal niet, en dat ik er toch hoge cijfers voor kan halen doet er dan eigenlijk niet meer toe. In dat geval maak ik liever een keuze dat vak definitief te laten vallen, wat me denk ik enorm zal opluchten.


Er zijn enorm veel sites waar informatie over de profielen van zowel VMBO (site van de rijksoverheid) als HAVO en VWO op te vinden is, wat fijn is als je daar hulp bij nodig hebt. Over het algemeen zijn er drie vragen waar je op moet letten bij het kiezen van een profiel: waar ben je goed in, wat vind je leuk, en wat wil je later gaan doen. 

Waar ben je goed in? Denk daarbij niet alleen aan je cijfers en resultaten op school, maar ook alles wat je in je dagelijks leven doet. Waar je bijvoorbeeld aanleg voor hebt, of dingen die je zonder er veel voor te hoeven doen heel makkelijk af gaan. 

Wat vind je leuk? Ook hier kun je behalve dat je kijkt naar welke vakken op school je leuk vindt, ook kijken naar wat je in je dagelijks leven of in je vrije tijd het leukst vindt om te doen. 

Wat wil je later gaan doen? Hierbij is het vooral het lastigst welke 'wegen' je afsluit door bepaalde vakken te laten vallen, dus in plaats van dingen die je wél leuk en/of interessant lijken, de dingen die je juist niet leuk lijken. 


Als ik kijk naar de vakken die ik leuk vind zijn dat over het algemeen de vakken waar ik ook het beste voor sta qua cijfers. Ik denk dat dat bij de meerderheid van jullie ook het geval zal zijn; de vakken waar we minder op scoren vinden we gelijk al een stuk minder leuk, of misschien wel vervelender. In mijn geval, omdat ik nog alle vakken volg in de derde klas, zijn aardrijkskunde, Nederlands en LeVo (levensbeschouwelijke vorming, bij mij op school vooral veel diepzinnigheid maar ook vrije opdrachten zoals je eigen tijdschrift maken over een onderwerp, dat dan weer wel) vakken waar ik weinig voor hoef te doen maar wel hoog op scoor. Het is absoluut heel relaxed om minder te hoeven stressen voor bijvoorbeeld een aardrijkskunde toets, omdat ik het simpelweg gewoon niet lastig vind. Vakken waar ik op dit moment het best voor sta zijn dan ook aardrijkskunde, Nederlans en LeVo, maar  Frans (waar ik, zoals ik anderen hoor, misschien wel een beetje aanleg voor heb). Voor Frans moet ik daarintegen wel goed leren om het echt goed in mijn hoofd te krijgen, maar dat gaat gelukkig als een trein. 

Dan, wat vind ik leuk? Ik vind het dan toch heel erg moeilijk om het vak los te zien van de docent en de methode. Vaak heb ik zelfs over de docent meer te vertellen dan over het vak zelf, haha. Dat vind ik ook een ontzettende slechte eigenschap van mezelf, dat ik als de docent, de lesmethode of de sfeer in de lessen me niet bevalt, ik het vak ook gelijk een stuk vervelender/irritanter/verschrikkelijker vind. Maar gelukkig zijn er ook vakken waar ik niet met tegenzin naar toe ga; Frans is daar een van, ik haal er hoge cijfers voor en wat dat betreft gaat het me makkelijk af. Gym (LO) en economie vind ik ook allebei leuk om te volgen, al is het alleen maar om tijdens gym lekker te rotzooien met de muziek aan, even ontspannen! Als ik kijk naar wat ik in mijn vrije tijd zoal doe dan is het vooral.. bloggen. Artikelen schrijven over producten, nieuwe limited editions en mijn eigen leven. Ik kijk er dan ook de hele dag naar uit, als ik op school zit, als ik weer ontspannen achter m'n laptop kan gaan zitten, en te bloggen. Toch jammer dat er geen vak bestaat dat een beetje in die richting komt.. 

Wat wil ik later gaan doen, pff lastig! Iets specifieks zou ik op dit moment nog even niet kunnen noemen, alhoewel ik wel goed weet wat ik niet wil. Ik wil absoluut niet de techniek kant op, waar je de 'exacte' vakken zoals natuur-, scheikunde en wiskunde B voor nodig hebt. Het eerste profiel, Natuur & Techniek kan ik dus bij deze gelijk wegstrepen, omdat het niks voor mij is, ik vind het niet leuk, en misschien wel het belangrijkste; ik ben geen ster in de exacte vakken. 


De bovenstaande drie vragen zijn vooral heel handig voor jezelf, want op school kregen we de laatste tijd bij elk vak en handige voorlichting, met wat het in de bovenbouw inhoudt, en wat er van je wordt verwacht. Ook daarbij laten ze je zelf afvragen of je het leuk vindt, of je er goed in bent en of je het later nodig hebt. Ik vond het ontzettend grappig om te zien hoe alle docenten reclame probeerden te maken voor hun vak, hoeveel mensen het in de wereld wel niet spreken of hoe handig het voor later wel niet is. 

Van mijn decaan kreeg ik een stencil, 'van VWO naar Wetenschappelijk Onderwijs', een lange lijst met studies en HBO-opleidingen met hun toelatingseisen. Heel handig om even door te kijken/lezen, en ideeën op te doen welke me allemaal leuk lijken, en welke niet natuurlijk. 

Studies en HBO-opleidingen die me leuk lijken:
  • Economie
  • Economie en bedrijfskunde
  • Communicatiewetenschap
  • Criminologie
  • Psychologie
  • Sociologie
  • Hoger Hotelonderwijs (HBO)
  • Journalistiek (HBO)
  • Lifestyle (HBO)
  • Film en televisie (HBO)
  • Vormgeving (HBO)
Er lijken me zeker veel studies en opleidingen leuk, waarbij het me opvalt dat alle studies en een groot gedeelte van de HBO-opleidingen die ik leuk vind, allemaal in de sector economie zitten. Ik hoefde er dan ook niet lang over na te denken toen ik besloot voor het profiel Economie & Maatschappij te gaan. Deze beslissing omdat ik later bijna zeker een van de bovenstaande studies of opleidingen wil gaan doen, die allemaal haalbaar zijn met E&M. Ik denk dat ik N&T en N&G zeker aan zou kunnen als ik dat zou willen, en als ik er dan echt voor zou gaan, maar ik heb alle exacte vakken simpelweg niet nodig voor later. Bovendien vind ik de sector economie en maatschappij veel leuke, interessanter en beter bij me passen.


Met het profiel E&M kun je later zeker niet alle studies volgen, maar voor het grootste deel liggen nog heel veel wegen open als je bepaalde (profiel)keuzevakken kiest, dan kun je alsnog ontzettend veel kanten op.

Ik heb mijn keuze gemaakt, voor mij wordt het Economie & Maatschappij, met de vakken Nederlands, Engels, Frans, Maatschappijleer, LO, CKV, ANW, LeVo, Wiskunde A, Economie, Geschiedenis, profielkeuzevak M&O en keuzevak Biologie. Ik weet zeker dat dit profiel het beste bij me past, en dat ik met een paar (zware!) vakken minder zeker met meer inzet verder kan werken aan de vakken waar ik wél achter sta. 

Tot slot nog een paar dingen om op te letten bij jullie profielkeuze:
  • Neem geen overhaaste beslissingen en bespreek je keuze met verschillende mensen.
  • Denk vooruit, end enk niet alleen aan wat je het komende jaar het beste uitkomt. Realiseer je ook dat het heel zwaar is om een pakket te kiezen wat je niet leuk vindt.
  • Oriënteer je vast op vervolgopleidingen, bijvoorbeeld door informatie op internet.
  • Maak de keuze niet afhankelijk van die van je klasgenoten.
  • Probeer de vakken los te zien van de huidige docent of lesmethode. 

Hoe ziet jouw profiel eruit of welke ben je van plan te kiezen?


Bronnen: weheartit, rijksoverheid.nl, qompas.nl, studiekring.nl, martina.infoteur.nl en scholieren.com. 

3 opmerkingen:

  1. Ik moest dit jaar ook mijn keuze maken en ik vond het eigenlijk niet zo heel moeilijk. Ik doe nu gymnasium, maar ik wist al snel dat ik dat niet meer wilde, dus vielen latijn en grieks al af. Ik heb ook niks met de exacte vakken, maar economie vind ik wel leuk. Ik heb dus ook E&M gekozen met Frans,WiA, M&O en maatschappijwetenschappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, dan hebben we bijna precies hetzelfde volgend jaar!

      Verwijderen
  2. haaaaii ik doe havo en Ik moet dit jaar ook een keuze maken eerst vond ik het wel moeilijk en was ik aan het twijfelen of het e&m werd of c&m maar na een paar keer verschillende profielkeuzetests te doen en me zelf af te vragen welk profiel het best bij mij past ben ik eruit! ik heb voor cultuur en maatschappij gekozen! ;)
    x

    BeantwoordenVerwijderen