Pagina's

zaterdag 4 februari 2012

Tips tegen statisch haar!

Wat betreft mijn haar heb ik daar eigenlijk nooit problemen mee. Ik was het met shampoo en conditioner en voor het stijlen gebruik ik netjes mijn care & repair serum van John Frieda. Verder gebruik ik geen volume mousses of iets anders, wat ik stiekem toch ook hartstikke handig en snel vind. Toch kom ik elke winter steeds hetzelfde probleem tegen: statisch haar! Hoe voorkomen we dat?


Statisch haar zie je vaak bij droog haar. Door de koude en droge lucht in de winter droogt je haar uit. Föhnen, je haar kammen en zelfs je muts of trui uittrekken zorgen ervoor dat je haar veel sneller statisch geladen kan worden (en het knetter geluid ontstaat wanneer je er met je handen langs gaat).

Haarstyling/kleding
  • Gebruik geen plastic of metalen borstel, maar kies er liever een van nylon.
  • Spuit je borstel voordat je begint met borstelen in met wat haarlak. Zo wordt je haar minder snel statisch. Doe dit niet met teveel haarlak, dat zorgt eerder voor een vet effect.
  • Vermijd de stijltang en de föhn zo veel mogelijk voor zover dat lukt.
  • Let erop welke kleding je draagt. Synthetische stoffen kunnen statisch haar veroorzaken.
  • Bescherm je haar voordat je op de fiets springt door een pet of muts op te zetten. Als je deze afzet kan het er juist voor zorgen dat je haar alle kanten op springt, maar door er van tevoren een klein beetje haarlak op te spuiten heb je hier geen last meer van.

Verzorging
  • Gebruik geen shampoo's die je haar uitdrogen, maar kies voor vochtinbrengende producten.
  • Een beetje olie of wax kan helpen om je springerige haardos in bedwang te houden.
  • Kokos- of jojobaolie werkt ook heel goed. Breng het aan op je haar en was het ongeveer een uur later uit met of zonder shampoo.
  • Nadat je je haar gewassen hebt, kan je het beter niet droogwrijven. Door het wrijven kan het juist statisch worden zodra het is opgedroogd.
En als laatste..
  • Zorg ervoor dat je leefomgeving niet te droog is.
  • Als je niets bij de hand hebt kan water ook voor een oplossing zorgen. Maak je handen nat en maak daar tenslotte je haar mee vochtig. Dit helpt echter maar heel even.
  • Mocht je handcrème bij je hebben, verdeel daarvan wat over je handen en wacht tot het bijna is ingetrokken. Ga daarna met je handen door je haar en alle haren zitten weer op hun plek.
  • Als je lang haar hebt kan het nog wel eens helpen om buiten je haar in een staart/knot te dragen. Als je het per se los wilt kan dat natuurlijk ook, want met al deze tips denk ik dat je haar vanzelf een stuk minder statisch wordt!
Dat waren alle tips die ik voor jullie had! Ik zelf er heb in de winter ontzettend veel last van, en aan m'n statische haar kan ik me erg irriteren. Thuis is het gelukkig al een stuk minder dan wanneer ik op school van lokaal naar lokaal moet lopen en in de pauzes een hoop sneeuwballengevechten moet trotseren. Maar dat gaat denk ik helemaal goed komen met deze tips, bye bye flyaways!

Heb jij in de winter last van statisch haar en zo ja, vond je dit bruikbare tips?

1 opmerking:

  1. Handig! Ik heb echt snel last van statisch haar, vooral als ik mijn haar net gestijld heb..

    BeantwoordenVerwijderen