Pagina's

donderdag 21 juni 2012

Leren is een makkie.

Het einde van het schooljaar betekent voor velen van ons vooral verlangen naar de zomervakantie, de laatste weken met ons leuke klasje in de les zitten, maar zeker ook volhouden tot het (bittere) eind. Helaas betekent dat voor mij, en vast ook voor een heleboel anderen, dat de laatste week van het schooljaar geen normale week, maar een toetsweek is. Nu ik in de derde zit weet ik hoe vervelend het is om die laatste dagen nog zo ontzettend veel te moeten leren, en je toch nog even te moeten bewijzen. Leren is voor niet iedereen een makkie, en daarom heb ik wat handige tips opgezocht, zodat we zonder gestres al onze (laatste) proefwerken gaan rocken, en met een nog beter de vakantie in kunnen gaan. Want studeren kun je leren..

Bij mij op school hebben alle klassen drie keer per jaar een toetsweek. De eerste in oktober/november, de tweede na de voorjaarsvakantie en de derde vlak voor de zomervakantie. Zo sluit je je schooljaar dus af met een toetsweek, wat ik persoonlijk niet zo fijn vind. Ik ben al goed begonnen met leren, want mijn proefwerkweek bestaat uit 10 toetsen, waarvan er 2 niet te leren zijn (leesteksten Frans en Duits). Zou hou ik dus nog 8 vakken over die ik wél moet leren, alles bij elkaar toch nog een heleboel stof.

Het is het slimst om ongeveer anderhalve week van te voren te beginnen met het maken van een planning, een schema wanneer je wat gaat doen en hoeveel tijd je daar aan gaat besteden. Je kunt dat bijvoorbeeld indelen per dag(deel) of per uur, maar zelf vind ik dat iets te precies. Hierbij moet je er ook op letten welke vakken wat extra tijd en aandacht nodig hebben, want elk vak is natuurlijk niet even moeilijk of makkelijk.



Als je planning af is, bekijk dan eerst wat je zou moeten weten en kunnen, bekijk de stof wat beter en begin aan uittreksels en samenvattingen. Het is erg handig als je alles bij elkaar in bijvoorbeeld een map houdt, zo heb je alles bij de hand en raak je losse bladen veel minder snel kwijt. Vervolgens leer je de samenvattingen, en herhaal je de stukken die je lastig vindt.

Verdeel je tijd goed, laat je tijdens het werk niet afleiden en vergeet niet te herhalen, daar leer en onthoud je het meest van. Blijf met lastige vragen vooral niet zitten, maar ga naar je docent of iemand anders die je daarmee kan helpen. 

Een paar dingen die je vooral NIET moet doen:
- De hele nacht door blijven leren.
- Denken dat je het niet kunt of ergens te dom voor bent.
- Leren aan één stuk door zonder pauzes. 
- Je overgeven aan de haatgevoelens voor je docent of het vak. School doe je voor jezelf!
- Niet meer gezond blijven eten of drinken.

Zelf begin ik altijd zo'n anderhalve week van te voren met het leren voor een toetsweek. Zo heb ik genoeg tijd om eerst alles samen te vatten, dan door te lezen, de laatste vragen te stellen bij de docent, en dan kan het stampwerk beginnen. Natuurlijk is een toetsweek hartstikke vervelend en hoe zal ik het zeggen, gewoon heel erg kut, maar als je alles goed bijhoudt en het ook echt doet, dan wordt al dat harde werken ook verdiend met mooie cijfers. Voor de duidelijkheid: mijn toetsweek begint aankomende maandag, en eindigt de vrijdag daarop, als ik er dan inmiddels 10 toetsen op heb zitten die allemaal ongeveer 3 keer meetellen. Ik sta er qua cijfers nu prima voor, op twee onvoldoendes voor natuurkunde en Duits na. Duits is helaas een leestekst, en ik heb dus zelf niet helemaal in de hand hoe voorbereid ik daarop ben. Natuurkunde daarintegen kan ik wel goed leren, en als ik een 7 voor de toets haal sta ik voldoende. Prima te doen dus, en ik denk dat het ook zeker gaat lukken om zonder onvoldoendes over te gaan. Op naar 4VWO is het dan!

Ik hoop in ieder geval dat, als je de komende weken een toetsweek/dag hebt, dat het met leren en plannen allemaal gaat lukken.


Heel veel succes jullie allemaal bij de laatste paar loodjes van dit schooljaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten