Pagina's

woensdag 4 januari 2012

Berlin ist eine Reise wert

Als je me volgt op Twitter is het je ongetwijfeld niet ontgaan; afgelopen vier dagen was ik in Berlijn! Ik bezocht onder andere Alexander Platz, de Fernsehturm, Brandenburger Tor, Ckeckpoint Charlie, Potsdamer Platz, Tempelhof (oude luchthaven) en nog veel meer straten en gebouwen. Eerlijk gezegd heb ik veel minder foto's gemaakt dan verwacht, maar ik denk dat jullie met de foto's die ik jullie ga laten zien wel een aardig beeld kunnen krijgen van hoe mooi en leuk Berlijn is. The pictures say it all!

Binnen in het Komische Oper Berlin

Langs Unter den Linden rijden met de auto

Friedrichstrasse

Unter den Linden, op de vroege oudjaarsavond


Zoals je ziet heb ik samen met mijn familie oudjaarsavond doorgebracht op Unter den Linden, een brede (en overdag drukke) straat waar het op dat moment erg druk was. Het verdere stuk van de straat was afgezet, en daar kon je dus ook verder niet komen. Bij de Brandenburger Tor (zie volgende foto's) was een groot podium opgebouwd waar de hele avond door optredens werden gegeven. Doordat het zo druk en vol was, was het na 9 uur 's avonds niet meer mogelijk daar te komen (wat niet zo heel jammer was, want omdat er zó veel mensen waren was het lastig er vandaan te komen). De grootste reden om met oud en nieuw in een wat grotere stad te zijn was voor ons omdat het ons veel gezelliger zou lijken in een grote stad. Meer mensen en vuurwerk, en daardoor gewoon veel meer gezelligheid. Vanaf de plek waar wij stonden was het vuurwerk mooi te zien (vanaf het podium werd een kwartier lang heel mooi siervuurwerk afgestoken, zó mooi!). We hebben er van 10 tot 1 uur gestaan, en zijn daarna door de stad teruggelopen naar ons hotel op de Friedrichstrasse.

Tempelhof

Brandenburger Tor, nieuwjaarsdag (de voorkant is nog afgesloten omdat het hele podium en de straat eromheen nog moet worden schoongemaakt)

Restaurant op de laatste avond

Héérlijk gegeten!

In de zomer van 2010 was ik al eens in Berlijn geweest, we hadden een groot deel van de stad al gezien en hebben daarom ook niet van alles opnieuw foto's gemaakt. Ik moet eerlijk toegeven dat de stad in de zomer wel een heel ander soort vibe heeft, het is sowieso drukker, maar dat maakt het juist leuker. Elke stad beleef je 's zomers natuurlijka anders dan in de winter, daarom vind ik het ook te gek Berlijn van die twee verschillende kanten te zien!

Nogmaals, ik heb genoten van deze 4 dagen, en daarom kan ik jullie ook zonder twijfel vertellen: Berlin ist eine Reise wert!

Zijn jullie wel eens in Berlijn geweest, of in een andere grote stad tijdens oud en nieuw?

2 opmerkingen:

  1. Mooie foto's.
    Ik wil ook naar Berlijn, maar mijn vriend wilt altijd naar Parijs of London en dan geef ik hem zijn zin maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel! Haha Parijs en Londen zijn ook hele mooie steden gelukkig. In ieder geval heel veel plezier daar!

    BeantwoordenVerwijderen