Pagina's

woensdag 21 maart 2012

Read challenge 2012


Boeken lezen doe ik amper, als je de lappen tekst die in mijn schoolboeken staan niet mee rekent natuurlijk. Want als het puur gaat om vrijwilliger een boek uit de kast pakken en er lekker voor gaan zitten, dan doe ik dat bijna nooit. En dan mag je bijna gerust weglaten, wat boeken lezen voor m'n plezier zul je mij niet zien doen. Dat komt mede doordat ik er onder andere geen geduld en tijd voor over heb, schoolwerk neemt een hoop van m'n tijd in beslag. De laatste tijd kocht ik echter wel boeken, met in mijn achterhoofd dat ik die nog 'wel een keer' zou gaan lezen. Wel een keer gaat nu van start, want ik heb besloten een Read Challenge voor mezelf te doen. Ik vind het beginnen van zo'n soort 'challenge' aan het begin van het jaar altijd een beetje cliché, en vaak komt het voor mij in die tijd nooit goed uit om boeken te lezen. Vandaar dus dat ik hem vrolijk meer dan 3 maanden te laat start, of hoe je het wilt noemen. Ik heb in totaal 5 boeken uitgezocht die ik voor het einde van dit jaar uit gelezen wil hebben.




Titel: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Auteur: J. K. Rowling
Verschenen: 1999
Pagina's: 317
Uitgever: Bloomsbury


Voordat Harry Potter aan zijn derde jaar op Zweinstein kan beginnen, moet hij de zomervakantie doorbrengen bij zijn gemene oom en tante en vervelende neefje Dirk. Door een magisch ongelukje komt hij 's nachts laat opeens op straat te staan. Dan blijkt Sirius Zwarts, een beruchte volgeling van Voldemort, uit de gevangenis van Azkaban is ontsnapt. Hij is op de vlucht en heeft het wellicht op Harry gemunt. Er volgt een enerverend schooljaar met nieuwe vakken als Dreuzelkunde en zorg voor Fabeldieren, spannende Zwerkbalwedstrijden en griezelige voorspellingen. De school wordt bewaakt door Dementors, de gevreede bewakers van Azkaban. Harry zal zijn lessen Verweer tegen de Zwarte kunsten hard nodig hebben. 

Harry Potter, along with his best friends, Ron and Hermione, is about to start his third year at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. Harry can't wait to get back to school after the summer holidays. (Who wouldn't if they lived with the horrible Dursleys?) But when Harry gets to Hogwarts, the atmosphere is tense. There's an escaped mass murderer on the loose, and the sinister prison guards of Azkaban have been called in to guard the school... 


Stiekem is de enige reden waarom ik dit boek ga lezen dat hij in het Engels geschreven is, en hopelijk ga ik er dan ook een paar nieuwe Engelse woordjes van leren. In het Nederlands heb ik hem al eens gelezen, dus ik weet hoe het verhaal in elkaar zit. Ik denk dat jullie de verhalen van Harry Potter ook al kennen, dus ik schrijf  hieronder alleen de flaptekst, in het Nederlands, maar ook in het Engels. 





Titel: Jacoba, Dochter van Holland
Auteur: Simone van der Vlugt
Verschenen: 2009
Pagina's: 318
Uitgever: Anthos

In deze historische roman kruipt Simone van der Vlugt in de huid van Jacoba van Beieren (1401-1436). Jacoba was haar tijd ver vooruit, stak haar feministische ideeën niet onder stoelen of banken en koos ook in de liefde niet altijd voor de makkelijkste weg. Het lot was Jacoba slecht gezind. Op haar vijftiende werd zij al weduwe en snel daarna overleed haar vader, Willem VI, hertog van Beieren. Zo werd zij gravin van Holland, Zeeland en Henegouwen. We leren een vrouw kennen die veel te verduren krijgt, maar zich daar niet bij neerlegt en door het onrecht dat haar wordt aangedaan juist strijdbaarder wordt.
Jacoba is een vrouw die haar verplichtingen aan haar land serieus neemt. Eigenlijk is ze nog heel jong als ze gravin wordt. Dit gebeurd dan ook als haar vader overlijdt. Jacoba vindt het lastig om moeilijke beslissingen te nemen, helemaal als er oorlog uitbreekt om de verschillende landen. Ze heeft veel steun aan haar familie. Toch blijft de relatie met haar moeder een heikel punt. Ze staan soms lijnrecht tegenover elkaar, wat voor lastige situaties zorgt. De moeder van Jacoba is dan ook zeker niet de makkelijkste. Ze wil dat Jacoba snel trouwt zodat ze als hertogin serieuzer genomen wordt.

Het speelt zich af in de tijd dat Nederland nog door hertogen werd beheerd. Het is een tijd waar je geen voorstelling van kan maken. Jacoba moet beslissingen nemen over het wel of niet aangaan van een oorlog, wat altijd lastig is omdat er dan levens op het spel staan. Het is dan ook moeilijk te geloven dat een meisje van 18 hier zeggenschap over heeft, toch gebeurde dat in deze tijd.

Het liefdesleven van Jacoba is zeker turbulent te noemen aangezien ze op haar vijftiende al weduwe is en zo snel mogelijk moet hertrouwen, en liefde speelt hierin geen rol.
Een verhaal over het verleden van een strijdlustige vrouw, die veel voor haar land over heeft. Toch blijft het verhaal op sommige vlakken oppervlakkig en gaat de tijd heel snel. Dit is jammer want het doet afbreuk aan het verhaal. Het had wat meer uitgediept mogen worden. Een verhaal dat een stukje geschiedenis van Nederland vertelt.

Een totaal ander boek dan de vorige, en dat is dan ook precies de reden waarom ik deze graag wil lezen. Ik zou hem niet zo snel uit de kast pakken, maar ik weet zeker dat dat nu wel gaat gebeuren. Op boekreviews.nl kreeg hij niet meer dan 2,5 ster, en daarom ben ik benieuwd wat ik er van ga vinden. 


Titel: Confessions of a shopaholic: Shopaholic! & Shopaholic in alle staten
Auteur: Sophie Kinsella
Verschenen: 2000 & 2001
Pagina's: 575
Uitgever: The House of Books


Shopaholic!
Rebecca Bloomwood is succesvol afgestudeerd als journaliste. Ze werkt bij 'Successful Saving', als financieel adviseur. Ondanks dat heeft ze enórme schulden, omdat ze heel erg van winkelen en dure merken houdt. Ook wil ze graag door iedereen interessant en slim gevonden worden, en omdat ze daarom vaak niet de waarheid verteld raak ze soms in moeilijke situaties. Als haar moeder in een folder een huis dat te koop staat laat zien,(ze woont in een flatje) vertelt ze hen dat ze daar het geld niet voor heeft. Haar vader zegt dat daarvoor twee oplossingen zijn: 1. minder geld uitgeven, en 2. meer geld verdienen. Rebecca denkt dat het inderdaad wel tijd is om iets aan haar financiële problemen te gaan doen, en ze kiest voor optie 1. Ze koopt een boek over besparen, en probeert de tips te gebruiken. 

Shopaholic in alle staten
Het leven is heerlijk, vindt Rebecca Bloomwood. Ze mag met haar vriend Luke mee naar New York. Op naar het winkelwalhalla, naar Saks en Bloomingdale's en Prada. Overal is het uitverkoop. Voordat Rebecca het weet is ze weer véél te ver gegaan. Met een gebroken hart probeert ze te redden wat er te redden valt van haar geschonden reputatie. 

Ik heb de film Shopaholic gezien en heb dus al een aardig beeld van wat ik van het boek kan verwachten, maar ik blijf zeker benieuwd naar hoe het boek is geschreven.



Titel: Pretty Little Liars: 3 & 4
Auteur: Sara Shepard
Verschenen: 2007 & 2008
Pagina's: 510
Uitgever: The House of Books


Bundeling van het eerder apart verschenen derde en vierde deel van de vijfdelige serie 'Pretty little liars'. Aria, Emily, Hanna en Spencer waren ooit de populairste meisjes van hun school. Tot Alison, de leider van hun groepje, werd vermoord. Sindsdien worden ze achtervolgd door de geheimzinnig A die hen het leven zuur maakt. Als Hanna opzettelijk (zij weet te veel) wordt aangereden, stijgt de spanning ten top en gaat iedereen elkaar verdenken van de moord op hun vriendin Alison. In de telkens van een sarcastische titel voorziene hoofdstukken volgen we beurtelings de belevenissen van de hoofdpersonen die allemaal hun eigen geheim hebben. De vraag wie A is (en wie Alison heeft vermoord) houdt de spanning op peil en de lezer vraagt zich met een zeker leedvermaak af hoe diep de meiden nog zullen zinken. Moord en verminking worden niet geschuwd, waardoor het leest als een lugubere, onwaarschijnlijke, maar wel erg spannende detective. De hele setting is typisch Amerikaans en doet denken aan een jongere versie van de soapserie 'Desperate Houswives'.



Van zowel PLL de serie als de boeken had ik nooit iets gezien/gehoord, totdat ik hem in de boekenwinkel zag liggen. Dat het een omnibus is vind ik extra leuk, als het eerste boek me bevalt dan kan ik heerlijk beginnen aan het tweede deel.




Titel: Midzomernachtzee
Auteur: Jan de Leeuw
Verschenen: 2006
Pagina's: 134
Uitgever: Davidsfonds/Infodok


Charlotte is van huis weggelopen en wil naar Italië liften om haar vriend Maarten te verrassen. Dit doet ze niet alleen omdat ze verliefd is op Maarten, maar ook omdat ze de chemotherapie zat was. 
Onderweg ontmoet verschillende mensen die haar reis niet zo vlot laten verlopen als ze bedacht had. In het begin gaat het liften nog goed, maar na een angstaanjagende ervaring met twee norse kerels, zakt de moed in haar schoenen. Toch reist ze verder, met vallen en opstaan. Zo ontmoet ze Alison, een heel dapper meisje dat ook is weg gelopen, die een deel van de reis met haar mee lift. Ze logeert in kloosters en bij bezorgde mensen. 
Wanneer ze bijna in Italië is aangekomen, wijzigt ze haar plannen bijna, door met een rondtrekkend Iers gezin mee te gaan, en ze verliefd wordt op de oudste zoon. Toch doet ze dit niet omdat ze zichzelf herkend in het jongste zoontje dat leukemie heeft. 
En als ze eindelijk in Italië op het strand belandt en Maarten ziet, schrikt ze terug. Maarten weet immers niet hoe verliefd ze op hem is en dat hij deel uitmaakt van haar toekomstplannen. Maar helaas is Maarten niet in haar geïnteresseerd, want hij is homoseksueel. En hij vindt dat Charlotte maar eens met zijn oudere broer Nicolaas moet praten. Wanneer hij haar uitnodigt voor een etentje bij hem thuis, (wat zij natuurlijk geweldig vindt) belt Maarten haar ouders. Deze zijn natuurlijk heel erg bezorgd, en komen meteen naar Italië toe, om haar op te halen. Dit wil Charlotte natuurlijk niet. 
Het verhaal eindigt, als ze het strand is opgerend en Maarten haar heeft gevonden.

Ik had hiervoor nog nooit van dit boek gehoord, en heb er dus weinig over te vertellen, maar ik ga 'm lezen!



Alle boeken die hierboven staan heb ik in het afgelopen half/hele jaar gekocht, en dus niet speciaal voor deze challenge, zoals ik hem maar even noem, in huis gehaald. Ookal is dit de eerste challenge die ik voor mezelf hou, ik hoop zeker dat het me lukt af en toe een boek uit te lezen. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte of ik goed bezig ben, en als jullie graag willen weten wat ik van een van deze vijf boeken vind, dan hoor ik het graag!

Lezen jullie de afgelopen tijd veel boeken?

Bron: Bruna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten