Pagina's

vrijdag 6 juli 2012

DIY: Nailpolish art, racerback & glow jars


Wat is er leuker dan alle tijd hebben om al die leuke DIY's die je hebt ontdekt ook echt te gaan doen? Juist, nog veel meer creatieve werkjes tegenkomen, en er zo een hele waslijst aan over houden. Toen ik er laatst op YouTube een filmpje over tegen kwam kon ik niet stoppen met blijven zoeken, en koos ik er uiteindelijk vier uit: van nailpolish art tot glow jars. Enjoy & do it yourself!

Nailpolish art
Spreekt voor zich denk ik, kunst met nagellak. Ik zag een leuk voorbeeld voorbij komen bij Serena van Beautylab, die met behulp van een aantal nagellakjes en een wit, linnen doek een paar prachtige kunstwerkjes heeft gemaakt.


Wat hebben we nodig?
- Stevig stuk karton of een linnen doek
- Nagellak
- Alcohol
- Kommetjes en kwasten
- Kranten of plastic (vuilnis)zak

Wat gaan we doen?
Wat je doet is een opgevouwen krant of opengeknipte plastic zak op de vloer of tafel uitspreiden. Hier leg je jouw ondergrond op. Dat kan een stevig stuk papier zijn, of een linnen doek. Vervolgens bekijk je je nagellakstash en zoek je mooie kleurtjes bij elkaar uit. Voor de extra sparkle is het ook mooi om er een glitterlakje bij te doen. Draai de flesjes open en houdt ze vrij hoog (op zo’n 20 tot 30 cm afstand) boven je ondergrond. Laat de lak gewoon uit het flesje druppelen. Na een paar druppels komt er een ‘straal’ waarmee je lijnen kunt trekken. Beweeg en werk snel en maak het niet te ‘dik’ want dan duurt het een eeuw voordat de lak droog is.


Door nagellak te verdunnen met alcohol krijg je een soort waterverf (met je eigen kleurtje) die je als een soort basiskleur kunt gebruiken. Pak een kommetje, giet er wat alcohol in en druppel er wat nagellak bij. Even mengen, en je hebt een soort dunne verfoplossing. Het resultaat is een soort waterverf idee. Je kunt net zo goed verf gebruiken voor dit effect, maar mocht je dat niet in huis hebben dan is nagellak een prima alternatief!


Ik was al langer van plan deze DIY te doen, ook omdat ik er 3 kleine linnen doeken voor klaar heb liggen en nog een hoop nagellak. Nu ik vakantie heb weet ik zeker dat ik er ook echt werk van ga maken, ben benieuwd of die van mij net zo mooi gaan worden als die van Serena!



Bron: beautylab.nl


Vriendschapsarmbandjes
Vriendschapsarmbandjes staan niet alleen super gaaf, ze hebben vaak ook nog een diepere betekenis of herinnering. Als je ze krijgt is dat natuurlijk super tof, maar je kunt ze nog veel makkelijker zelf maken!


Wat hebben we nodig? 
- Dun draad
- Plakband
- Schaar

Wat gaan we doen?
Knip de touwtjes op maat, op ongeveer 60 centimeter. Van iedere kleur maak je twee touwtjes. Knoop ze aan het uiteinde bij elkaar en plak ze gespreid op tafel. Zorg dat de kleuren gespiegeld liggen van elkaar. Als je bijvoorbeeld de volgorde geel-rood-paars hebt, is het laatste touwtje ook weer geel.

Begin aan de linkerkant met de buitenste kleur. Kruis dat touwtje over de tweede kleur en haal het touwtje achterlangs door de opening naar voren. Trek het touwtje strak naar rechts, en maak zo'n tweede knoopje. Ga door met iedere kleur en werk naar rechts tot de buitenste kleur in het midden terecht is gekomen. Vergeet niet bij iedere kleur twee knoopjes te maken. Nu is de helft van het visgraatpatroon af.

Begin nu aan de linker buitenkant en werk naar links totdat ook die buitenste kleur in het midden ligt. Leg nu in de twee middelste kleuren (die hetzelfde zijn) een knoop. Ga door met de buitenste kleur aan de rechterkant. Herhaal wat je hebt gedaan en leg er nadat je helemaal klaar bent, een knoop in en vlecht het laatste stukje.


Bron: girlscene.nl

Racerback top
Van een oud, te groot shirt een racerback top maken, is een hele toffe oplossing als je geen idee hebt wat je moet doen met dat t-shirt wat al zo lang in je kast ligt.




Wat hebben we nodig?
- T-shirt
- Schaar
- Lang stuk stof (kun je van het shirt afknippen)


Wat gaan we doen?
Kijk naar het plaatje hier onder en verder heb je eigenlijk geen uitleg nodig, zo simpel is het!




Glow jars
De laatste DIY van dit artikel, glow jars. Wauw, wat ziet dat er ontzettend gaaf uit! Toen ik ze voor het eerst zag had ik niet gedacht dat ze zo makkelijk te maken waren. Om in je kamer te zetten wanneer je van plan bent te slapen lijkt me niet zo'n heel goed idee, maar wauwie wat zijn ze prachtig!




Wat hebben we nodig?
- Glazen potten
- Handschoenen
- Breekstaafjes/glow-in-the-dark sticks (Action)
- Schaar


Wat gaan we doen?
Pak de sticks in verschillende kleuren en breek ze op verschillende plaatsen. Je hoort het een beetje kraken en je ziet dat de lichtgevende vloeistof zich door de sticks verplaatst. Draag voor de veiligheid handschoenen, de stof in deze sticks is namelijk giftig. Knip vervolgens één kant voorzichtig open. Houd het opengeknipte uiteinde in de glazen pot (of fles, in dit geval) en tik hem heen en weer tegen het glas aan. De inhoud spettert eruit. Beweeg de stick op en neer zodat de spetters zich gelijkmatig over de pot/fles verdelen. Herhaal dit totdat je tevreden bent met de hoeveelheid glow-in-the-dark. En klaar! In het licht zien ze er nog niet zo indrukwekkend uit, maar in het donker des te meer.


Glow jars branden zo’n 1 – 2 uur, afhankelijk van de kwaliteit van je glow-in-the-dark-sticks. Later bedacht ik me dat je, als je dat hebt, ook gebruik kunt maken van glow-in-the-dark-nagellak. Dit blijft altijd ‘glowen’!





Bron: beautylab.nl

Dat waren vier leuke en simpele DIY's, die je prima thuis kunt doen als je even geen zin hebt in zon, zee en strand. Ik ben zeker van plan in ieder geval één van deze projectjes uit te gaan voeren deze zomer.

Hou jij van DIY's, knip- en knutselwerk?

1 opmerking:

  1. Echt heel erg leuk die diy! :) ik kende ze al, maar het blijft leuk!
    X leila in wonderland

    BeantwoordenVerwijderen