Pagina's

woensdag 2 januari 2013

Mijn doelen en voornemens in 2013

Goede voornemens waar je je aan wilt houden, misschien wat cliché, maar tegelijkertijd vind ik het begin van een nieuw jaar een heel mooi moment om nieuwe doelen op te stellen. Vorig jaar deed ik het niet, maar voor 2013 heb ik een lijst opgesteld van doelen en voornemens, waar ik me echt op wil focussen. Vandaag laat ik je kennismaken met mijn doelen en voornemens voor het nieuwe jaar.

Ik heb een lijstje gemaakt met doelen en voornemens, zo realistisch mogelijk en met een kleine uitleg.

Overgaan naar 5 vwo
Lijkt me een duidelijk en voor de hand liggend doel, overgaan naar de vijfde klas. Zoals ik er met mijn cijfers nu voor sta gaat dat nog een uitdaging worden, maar ik weet dat ik het kan en dat het me gaat lukken. Ik baal er van dat ik dit schooljaar fluitend in ben gegaan, want in deze situatie van stressen en me zorgen maken had ik liever niet gezeten. School maakt me soms best onzeker, maar ik doe mijn best. Hopelijk is dat ook dit jaar genoeg.

Nieuwe dingen ontdekken, meer durven 
Dan een heel ruim doel, nieuwe dingen ontdekken en meer durven. Ik wil nieuwe mensen en dingen leren kennen, mijn grenzen verleggen, meer van de wereld zien en risico's nemen. Zoiets.

Minder uitstellen 
Dingen uitstellen, alles doorschuiven en denken 'dat doe ik wel een andere keer,' ik wil er allemaal mee stoppen. Voor zo ver dat kan natuurlijk, het is niet dat ik alles wat er in m'n hoofd opkomt gelijk moet aanpakken, meer artikelen maken voor mijn blog en schoolwerk. Van uitstellen raak ik uiteindelijk alleen maar in de stress, en dat wil ik dus voorkomen. Ik denk dat planningen me heel goed gaan helpen bij dit doel.


Regelmaat in mijn blog
Zoals ik al zei, artikelen schrijven niet meer uitstellen, maar ook meer vooruit plannen en meer structuur in mijn blog. Ik denk en hoop dat het op die manier veel leuker is om terug te komen naar Dare to Dream. Regelmatiger posten (een paar keer per week in plaats van alleen als ik daar tijd voor heb), vaker persoonlijke dingen en meer aandacht voor reviews hoop ik onder andere te gaan verbeteren. In alles bij elkaar gaat heel wat tijd zitten, en dan is er natuurlijk niks leukers om dan ook echt verbeteringen te zien.
 
Op hakken leren lopen

Ik ben bijna 16 jaar, en jawel, ik kan amper op hakken lopen. Sterker nog, ik heb ze zelf niet eens. Eerst dus maar mijn eerste paar high heels aanschaffen, en er vervolgens net zo lang op lopen totdat ik het perfect kan. Dat pak ik natuurlijk een stuk subtieler aan, maar op hakken leren lopen wil ik écht graag kunnen.

Meer dingen doen die ik leuk vind
Meer dingen doen die ik leuk vind, of mijn vrije tijd beter besteden zou je kunnen zeggen. Dan denk ik natuurlijk meteen aan mijn blog, maar ook meer uitstapjes, vaker leuke dingen doen met vriendinnen en dus meer doen in mijn vrije tijd. Voor morgen staat er al een gezellig dagje Amsterdam op de planning!


Mijn geld beter besteden Ik geef graag snel en veel geld uit, aan kleding, make-up en cadeautjes. Voortaan wil ik over alle inkopen die ik doe, even goed nadenken. Heb ik dit écht nodig? Sparen moet sowieso gebeuren, dus mijn geld beter besteden moet ik echt gaan leren.

Minder piekeren en twijfelen
In allebei ben ik erg goed, maar ik zou ontzettend graag minder willen piekeren en twijfelen over dingen die er eigenlijk niet toe doen. Me zorgen maken over van alles en nog wat, het is totaal niet nodig, en daarom kom ik er het liefst zo snel mogelijk van af. In 2013 wil ik meer mijn hart gaan volgen, en niet over alles voortdurend blijven nadenken. Vertrouwen op m'n gevoel.

Meer gevoelens uiten
Een hele persoonlijke, meer gevoelens uiten. Aangeven wat ik wel en niet wil, tot waar mijn grenzen liggen en mijn gedachtes niet meer opkroppen achter in mijn hoofd. Meer loslaten over wat ik voel en denk.

Mijn zelfgemaakte 'One Line A Day' boekje bijhouden
Jullie kennen denk ik allemaal wel het 'One Line A Day' boekje, waarin je vijf jaar lang elke dag opschrijft wat je die dag hebt gedaan. Omdat ik 15 euro voor iets meer dan een notitieboekje eigenlijk een beetje te veel vind, heb ik er zelf een proberen te maken. Een simpel boekje waarin ik elke dag in één zin op schrijf wat ik die dag heb gedaan. Té leuk om later terug te kunnen lezen lijkt mij, en daarom ga ik zorgen dat ik hem elke dag bij houd.

Nadenken over de toekomst
Ik ga nog lang niet van school af, maar ik zo langzamerhand in mijn hoofd wel een beeld te vormen van wat ik later graag zou willen en kunnen doen. Wat betreft mijn studie en verder leven, maar ook hoe ik alles aan ga pakken met mijn blog. Wat heeft de toekomst voor mij te bieden?

Ik zou zo nog een paar doelen en voornemens kunnen noemen, maar ik ben bang dat onder andere gezonder eten er voor mij niet in zit. Het is niet dat ik ongezond ben, integendeel. Ik sport vijf keer per week, en daarnaast fiets ik elke dag zo'n 25 kilometer van en naar school. Het zit er dan ook vooral in wat ik eet. Niet elke dag gezond, en fruit sla ik ook nog wel eens over. Ik eet wat ik lekker vind, en omdat mijn lichaam er tegen kan. Het is iets om beter over na te denken, maar gezonder eten in 2013? Mah.


Wat zijn jouw goede voornemens? 

Bron afbeeldingen: weheartit.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten