Pagina's

vrijdag 26 april 2013

Vriendschap tussen jongen en meisje.

Laatst kreeg ik van school de opdracht een verslag te schrijven over een bepaalde stelling. Tijdens het doorkijken van een lijst vol saaie en nietszeggende onderwerpen, viel mijn oog op 'Vriendschap tussen man en vrouw'. Die zin zette me aan het denken. Geloof ik in ware vriendschap tussen jongen en meisje?

Op internet kon ik heel wat artikelen vinden die met dit onderwerp te maken hebben, en dat bewijst maar weer dat er wel degelijk mensen zijn die er over nadenken en er iets over te zeggen hebben.

Er zijn veel onderzoeken naar gedaan, maar de bekendste is die van de University of Wisconsin-Eau Claire in Amerika. Zij onderzochten ruim 400 vriendschappen tussen mannen en vrouwen. De meeste vrouwen antwoorden 'ja' op de vraag of ze geloofden in die ware vriendschap, maar de meeste mannen denken dat dat onmogelijk is. Mannen geven over het algemeen eerder eerlijk toe dat ze meer willen dan vriendschap, terwijl vrouwen vaak onderschatten hoe aantrekkelijk ze zijn voor hun 'vriend' en geloven in hun normale vriendschap. De conclusie luidde dan ook dat er tussen (heteroseksuele) mannen en vrouwen altijd een seksuele spanning hangt, en die ware vriendschap zou dus niet mogelijk kunnen zijn.


Het is denk ik logisch, dat de vriendschap tussen een man en een vrouw anders is dan die tussen twee vrouwen of twee mannen. Over het algemeen zijn vrouwen een stuk emotioneler, en praten mannen gemakkelijker over 'oppervlakkige' dingen (die ze vaak gemeen hebben). Op emotioneel gebied is een vriendschap met mannen voor vrouwen gewoon wat makkelijker (geen vrouwengezeik etc, haha), terwijl mannen bij vrouwen juist vaker over hun gevoelens praten.

De film 'When Harry Met Sally' gaat over een man-vrouw vriendschap, waar de hoofdpersonen er allebei van overtuigd waren dat hun vriendschap nooit beïnvloed zou worden door een of andere spanning. Een aantal jaar gaat het goed, maar ze worden verliefd op elkaar en uiteindelijk trouwen ze. Ook in 'Friends With Benefits' vallen Mila Kunis en Justin Timberlake uiteindelijk voor elkaar.


Toch geloof ik in ware vriendschap tussen een jongen en een meisje. Waarom? Puur omdat ik zelf een beste vriend heb. We kunnen met elkaar praten en lachen, en hebben het gewoon altijd heel erg gezellig. De enige liefde tussen ons is vriendschappelijk, dat weet ik zeker. Ik vind het fijn dat we zelfs over die onderwerpen gewoon nuchter kunnen praten. Als ik bij m'n vriendje ben krijg ik een heel ander gevoel in m'n buik.

Iedere vrouw en iedere man is anders, en vooral om die reden denk ik dat een vriendschap prima mogelijk is. Op een gegeven punt kan het misschien moeilijk worden, maar daar bestaan tenslotte 'friends with benefits' en de 'friend-zone' voor. In die gevallen is het naar mijn mening duidelijk geen ware vriendschap. Zolang je blijft praten over alle spanningen, je gedachtes en behoeftes, weet ik zeker dat het mogelijk is.

Geloof jij in ware vriendschap tussen een jongen en een meisje?

Bronnen: weheartit.com, quest.nl, thepostonline.nl. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten