Pagina's

woensdag 10 juli 2013

Gezien: SPIJT! de film

Naar de bioscoop gaan vind ik leuk. Engels ondertiteld of gewoon van Nederlandse bodem, onderuitgezakt met een bak zoete popcorn geniet ik. Ik heb eigenlijk nog nooit iets geschreven over een Nederlandse film, terwijl ik er daar toch heel wat van heb gezien. Afgelopen week heb ik de film 'Spijt!' gezien, naar het boek van Carry Slee. Waar de film over gaat en wat ik er van vond lees je in deze blogpost. 


Zoals de naam al doet vermoeden is het geen heel vrolijke film met een happy end, maar zit er juist een betekenis (en misschien wel een wijze les) achter. Het is een verfilming van het gelijknamige boek van Carry Slee, die ik een paar jaar geleden op de basisschool nog heb gelezen. Ik wist dus waar het verhaal over zou gaan, maar dat maakte het niet saai of minder spannend.


'SPIJT!' gaat over Jochem, een jongen die gepest wordt door hoe hij eruit ziet, en het daardoor niet makkelijk heeft op school. Sanne is de leider van het groepje pesters, en samen met Remco en Justin wordt Jochem door haar elke dag belachelijk gemaakt. David en Vera zijn de enige in de klas die zich verzetten tegen het gepest, en Jochem proberen te helpen. Maar dat gaat nog niet zo gemakkelijk als het lijkt. Zelfs de mentor, Tino, ziet niet in wat er aan de hand is en heeft het te druk met zichzelf populair maken bij zijn leerlingen. Ondertussen oefent David met zijn bandje (die hij vormt met Niels, Nienke en Youssef), om zo indruk te maken op Vera. Jochem en Vera doen allebei vrijwilligerswerk in het dierenasiel en zo raken ze bevriend. Op het klassenfeest durft hij uiteindelijk tegen haar ze zeggen dat hij verliefd op haar is, maar dat is  totaal niet wederzijds. Vera en David zijn die avond druk bezig met hun eigen problemen, en als Jochem David om hulp schreeuwt terwijl Sanne weer wat van plan is met hem, loopt hij boos door. De volgende dag komt de rector in de klas vertellen dat Jochem niet is thuisgekomen, en de klas is geschokt. Vera en David besluiten hem te gaan zoeken, maar helaas is dat zonder succes. Jochem zijn lichaam wordt teruggevonden in het meer, hij heeft zelfmoord gepleegd. Iedereen is geschokt en verdrietig, hoe heeft het zo ver kunnen komen... 


Als je nieuwsgierig bent, dan raad ik je zeker aan de film te kijken, ik vond het echt de moeite waard. Het is denk ik een herkenbaar, realistisch en helaas ook alledaags probleem waar de film over gaat. Een mooie film, met een hele leerzame kant, want je ziet duidelijk hoe zowel de pesters als degene die gepest wordt het ervaren. In de film spelen Robin Boissevain, Stefan Collier, Charlotte Bakker, Dorus Witte, Nils Verkooijen, Brahim Fouradi, Fabiënne Bergmans (winnares van The Voice Kids), Gregory Samson, Rick van Elk en Dave Mantel. 

Heb jij de film al gezien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten