Pagina's

vrijdag 27 december 2013

50 questions that will free your mind #1

Een lijst van 50 vragen that will free your mind, wel eens wat van gehoord? Het zijn 50 vragen, de meeste toch wel diep en lastig, waar je echt uren over na kan denken (althans, ik dan). Veel bloggers beantwoorden deze vragen in het teken van hun Project Day Zero, maar aangezien ik die op dit moment niet doe, maak ik er gewoon een aparte blogpost over. Ik vind dit soort persoonlijke en psychologische artikelen erg leuk om te maken, en jullie hopelijk even leuk om te lezen! Alle credits gaan trouwens naar marcandangel.com, waar ik de vragen vandaan heb.
Ik beantwoord de vragen in het Nederlands, de vragen zijn in het Engels. Dit omdat de originele vragen ook in het Engels zijn, en ik ze niet allemaal goed kan vertalen omdat ik vind dat de 'magie' er dan een beetje afgaat. Anyway, enjoy!

These questions have no right or wrong answers,
because sometimes asking the right question is the answer.

1. How old would you be if you didn't know how old you are?
Gewoon, 16 jaartjes. 

2. Which is worse: failing or never trying? 
Never trying, omdat ik het erger zou vinden om de rest van mijn leven met 'wat als' in mijn hoofd te zitten, dan aan dingen proberen juist meer ervaring (en leuke verhalen) te hebben opgedaan. Bad decisions make good stories, daar geloof ik in. 

3. If life is so short, why do we do so many things we don't like and like so many things we don't do?
Omdat we nou eenmaal onze verplichtingen hebben. Zeker als je zo oud bent als ik, je zit misschien iets langer op school dan je zou willen, maar je zal toch echt moeten. Ik geloof dat je werkt en je best doet voor je eigen doel, zodat je later wél je tijd in dingen kan stoppen die je leuk vindt. Hm. Lastige vraag. 

4. When it's all said and done, will you have said more than you've done?
Ik denk het wel. Bijna alles is makkelijker gezegd dan gedaan, plannen maken gaat sneller dan ze daadwerkelijk uitvoeren en we praten meer dan dat we doen. Ook al wil ik veel meer bereiken en doen dan dat ik dénk dat ik ga doen, maar ik denk toch dat dat omgedraaid is. 

5. What is one thing you'd most like to change about the world?
Dat mensen zo harteloos tegen elkaar liegen, daar kan ik heel slecht tegen. Ik zou eerlijkheid in de wereld willen, want leugens kunnen echt dingen kapot maken. 

6. If happiness was the national currency, what kind of work would make you rich?
Welk werk ik later wil gaan doen, daar moet ik nog maar eens hard over gaan nadenken. Een droombaan waar ik denk gelukkig mee te gaan zijn, die heb ik nog niet gevonden. Ik ben nog jong en nog lang niet toe aan die beslissing, en kan dus nog even geen antwoord geven op deze vraag. Hihi.

7. Are you doing what you believe in, or are you settling for what you are doing?
Op dit moment leef ik nogal met de dag, en ben ik een beetje aan het ontdekken en meemaken wat ik mezelf in de toekomst graag zie doen. Settling for what you are doing dus.

8. If the average human life span was 40 years, how would you live your life differently?
Meer risico's durven nemen.

9. To what degree have you actually controlled the course your life has taken?
Natuurlijk heb je zelf de meeste invloed op de loop van je eigen leven, maar ik geloof niet dat je áltijd, álles in de hand hebt. Als de omgeving om me heen verandert, zal ik het daar maar mee moeten doen, en me in de meeste gevallen ook moeten aanpassen. Ik heb het gevoel dat naarmate hoe ouder ik word, hoe minder invloed ik op mijn eigen leven heb. Op school, maar vooral thuis zijn er steeds meer dingen aan het veranderen, waar ik geen invloed op heb. Het voelt niet alsof ik controle kwijtraak of iets in die richting, maar toch, en ik denk dat ik er juist sterker door word.

10. Are you more worried about doing things right, or doing the right things?
More worried about doing things right, zonder twijfel. Ik maak me eerder druk over dingen goed doen, dan de goede dingen doen. Waarom weet ik jammer genoeg zelf ook niet...


11. You're having lunch with three people you respect and admire. They all start criticizing a close friend of yours, not knowing she is your friend. The criticism is distasteful and unjustified. What do you do?
Er wat van zeggen. En eerlijk zijn. Ja.

12. If you could offer a newborn child only one piece of advice, what would it be?
Leef en geniet, dit is jouw leven.

13. Would you break the law to save a loved one?
Ja.

14. Have you ever seen insanity where you later saw creativity?
Eigenlijk niet, denk ik. Ik doe inspiratie op aan dingen die ik meemaak en zie, en dan vooral de dingen die ik leuk, mooi of interessant vind.

15. What's something you do differently than most people?
Ik vind het moeilijk om oprecht boos op iemand te worden. Heb vaak het gevoel dat ik dingen niet meemaak of besef, alsof alles langs me heengaat. Dat is natuurlijk meer iets in m'n hoofd, maar ik denk dat ik op die manier anders denk (en er anders mee om ga) dan de meeste anderen. Klinkt dit vaag?

16. How come the things that make you happy don't make everyone happy?
Simpel, omdat iedereen verschillend is.

17. What one thing have you not done that you really want to do? What's holding you back?
Verre reizen maken. Wat me tegenhoudt is vooral het geld, de tijd en vrijheid.

18. Are you holding onto something you need to let go of?
Tja. Ik zit nog veel te veel met m'n ex-vriendje in m'n hoofd, en ik weet niet wat ik met de scheiding van m'n ouders en de situatie thuis aanmoet. Ik wil het allebei gewoon kunnen accepteren en laten gaan, maar dat vind ik moeilijk. Pfoe. Deze is persoonlijk.

19. If you had to move to a state or country besides the one you currently live in, where would you move and why?
Binnen Nederland zou ik verhuizen naar Amsterdam, dichtbij waar ik nu woon en een mooie plek voor als ik later wil gaan studeren. Binnen Europa lijken Londen, Berlijn of Barcelona me mooie, grote steden om in te wonen en buiten Europa denk ik dat ik voor Amerika ga, waarschijnlijk New York. Ik zal het wel veel te veel idealiseren met m'n blije hoofd, maar dat lijkt me gewoon gaaf.

20. Do you push the elevator button more than once? Do you really believe it makes the elevator faster?
Tuurlijk doe ik dat, wie niet?! Voor mijn gevoel komt die lift dan inderdaad een stuk sneller omhoog, maar dat zal helaas niet zo zijn, haha.


21. Would you rahter be a worried genius or a joyful simpleton?
Simpel maar gelukkig, lijkt me een leuk leventje met minder zorgen.

22. Why are you, you?
Wist ik het maar. 

23. Have you been the kind of friend you want as a friend?
Ik hoop het. 

24. Which is worse, when a good friend moves away, or losing touch with a good friend who lives right near you?
Ik denk dat ik dan voor de tweede kies: contact verliezen met iemand die dichtbij me in de buurt woont. De mogelijkheid is er altijd om elkaar op te zoeken of toevallig tegen te komen, wat in het andere geval niet zo is. 

25. What are you most grateful for?
Om mijn leven op dit moment te kunnen leven zoals ik dat zelf wil. Leven in een vrij land, de kans om te doen en te worden waar ik goed in ben. Vrijheid!

Dat waren de eerste 25 vragen! Heel wat als ik het zo bij elkaar zie, daarom heb ik maar besloten er twee delen van te maken. Die komt online ergens in het nieuwe jaar!

Lots of love xoxo

1 opmerking:

  1. wow heel diep dit, ik wou hem ook wel doen maar er zitten toch wel private things in waar ik een beetje bang voor ben, dus ja :( haha

    BeantwoordenVerwijderen