Pagina's

woensdag 19 juni 2013

Praatje over school.

Het is woensdag, de derde dag van mijn toetsweek is voorbij en er staan nog 3 vakken op het programma. ANW, Nederlands en Biologie heb ik al gehad, Frans, Wiskunde en Geschiedenis moet ik nog maken. Eindtoetsweken zijn de afgelopen jaren voor mij niet altijd súper zenuwslopend geweest, ik had nooit meer dan 2 vakken waar ik me echt zorgen over hoefde te maken en met planningen, samenvattingen en natuurlijk een hoop tijd om te leren lukte het me wel. Hoe het nu zit wat betreft school en mijn eindtoetsweek, leg ik uit in deze blogpost. Een praatje over school!

De bovenbouw is toch net even wat anders. Naast het maken van SE's (schoolexamens, tellen mee voor je eindcijfer op je eindexamen) is de stof die ik nu krijg (voor de meeste vakken dan), ook belangrijk voor het jaar hierna en het jaar daarna, als ik in de zesde zit. Het hele jaar door is het dus best belangrijk om goede cijfers te halen.

Nou zit het zo: ik sta afgerond 4 achten voor LeVo (Levensbeschouwelijke Vorming), Frans, Economie en Wiskunde. 2 zevens voor ANW (Algemene Natuurwetenschappen) en Biologie, 3 zessen voor Nederlands, Engels en Aardrijkskunde en tot slot een 5 voor Geschiedenis.

Natuurlijk, ik was van plan elke toets zo goed mogelijk te maken en voor ieder vak even hard mijn best te doen, totdat ik de Zesjescultuur-app ontdekte (in de App Store of Google Play gewoon onder de naam: zesjescultuur)... Dat liep een beetje uit de hand. Het is zelfs zo erg dat ik mijn Economie toets niet heb gemaakt, omdat ik zelfs met een -0,7 een 6 bleef staan. Ik ben iemand die op veel gebieden dan denkt; schijt, je leeft maar een keer en waarom niet. Wat als resultaat had dat ik me totaal niet voorbereidde op m'n toets Economie en ik uiteindelijk ook geen zin had om daar speciaal voor naar school te gaan. Ik ben gek, ik weet het.


En zo verliep mijn toetsweek tot nu toe. ANW was een SE, dus daar heb ik wel goed voor geleerd. Nederlands ging mah, Biologie is ongetwijfeld een onvoldoende en de rest moet ik dus nog maar eens zien. In ieder geval kan er niet gek veel meer veranderen aan m'n afgeronde cijferlijst, en kan ik eindelijk zeggen: IK BEN OVER NAAR 5 VWO. Ja, nu al, haha. Of ik nou een 10 of een 1 haal voor de overige toetsen, ik ben over! En daar kwam ik een paar uur geleden achter, toen ik het cijfer zag voor m'n Engels leestekst (een 7,3!).

In mijn hoofd is het nu al een feestje. EINDELIJK geen stress meer, EINDELIJK klaar met de vierde. Ik zit nog midden in mijn toetsweek en het is dus eigenlijk nog een beetje vroeg maar ach, deze week is toch al gek gelopen. Ik ben blij, heel erg blij. Ik heb ontzettend veel zin in aankomende week, vol leuke dingen, feestjes en een hockeytoernooi. Ik heb weer tijd om te bloggen, en jullie op de hoogte te houden, whaaaa ik ben zo blij!

xoxo Juul

1 opmerking: